خدمات پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی یا تری دی پرینت 3dprint از تکنولوژی های جدیدی است که در چند سال اخیر با سرعت بسیار زیادی در حال رشد بوده و هر روز شاهد نوآوری هایی در سرعت، افزایش کیفیت و انواع پرینتر های سه بعدی هستیم. در این مطلب به معرفی خدمات پرینت سه بعدی و نحوه ثبت سفارش پرینت سه بعدی در سایت دکتر فیلامنت می پردازیم.

معمولا پرینت یا چاپ سه بعدی به صورت لایه لایه و اصطلاح به صورت افزایشی صورت می گیرد. یعنی در پرینت سه بعدی بر خلاف روش سی ان سی (CNC) که به صورت کاهشی است ( یعنی لایه ها برداشته می شوند) لایه ها روی هم قرار گرفته و آبجکت یا شکل سه بعدی مورد نظر ساخته می شود. چاپ سه بعدی یا تکنولوژی ساخت افزایشی، فرایند ساخت اشیائ از مدل سه بعدی است. بعد از اینکه در این فرایند مواد به صورت لایه لایه به روی هم قرار گرفته و ادغام می شوند. از مزیت های چاپ سه بعدی امکان تولید اشکال یا هندسه های بسیار پیچیده است که ساختن آنها با دست امکان پذیر نیست.

خدمات پرینت سه بعدی

خدمات پرینت سه بعدی

روش های مورد استفاده خدمات پرینت سه بعدی

خدمات پرینت سه بعدی بسته به موارد استفاده انواع مختلفی دارد که هر روز هم در حال تغییر است و روز به روز این صنعت گسترده تر و پیشرفته تر می شود. روش هایی که در حال حاضر در کشورمان ایران و در مراکز خدمات پرینت سه بعدی در تهران، کرج و بقیه شهرها مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر است:

  1. پرینت سه بعدی FDM
  2. پرینت سه بعدی SLA
  3. پرینت سه بعدی DLP
  4. پرینت سه بعدی SLS
  5. پرینت سه بعدی SLM

برای انتخاب روش پرینت سه بعدی و ثبت سفارش پرینت سه بعدی آیتم های زیادی را باید در نظر بگیرید که به بعضی از این موارد اشاره می کنیم:

قیمت و هزینه پرینت سه بعدی

یکی از مهمترین موارد برای انتخاب روش پرینت سه بعدی قیمت و هزینه پرینت و چاپ سه بعدی است. قیمت پرینت سه بعدی برای پرینت نمونه اولیه شاید اهمیت زیادی نداشته باشد چون به هر حال نمونه اولیه برای ارائه محصول بوده و باید بیشترین تاثیرگذاری را روی مشتری داشته باشد و چون معمولا در روند پروژه های طراحی صنعتی چند بار بیشتر اتفاق نمی افتد هزینه های زیادی به نسبت اسکیل این پروژه ها نخواهد داشت و حتما لازم است تا جای ممکن کیفیت بالایی داشته باشد. اما برای مواردی مانند پرینت سه بعدی قطعات صنعتی در تعداد محدود، پرینت مجسمه، پرینت سه بعدی پرینت سه بعدی برای قالب های ماسه ای و ... هزینه های پرینت سه بعدی باید به صرفه بوده و تا جای مممکن این هزینه کاهش یابد. از بین روش های پرینت سه بعدی که حتما در مطلبی جداگانه به آنها خواهیم پرداخت روش پرینت سه بعدی FDM یکی از ارزانترین روش های پرینت سه بعدی است که می تواند در موارد بالا مورد استفاده قرار گیرد.

کیفیت پرینت سه بعدی

کیفیت بالای پرینت سه بعدی در بعضی ار روش های پرینت بسیار زمانبر بوده و به تناسب این زمان هزینه هم افزایش خواهد یافت. برای پرینت محصولاتی مثل طلا و جواهر، که هم اندازه های ریزی دارند و هم کیفیت بالایی مدنظر است و هم باید از مواد خاصی برای پرینت استفاده کرد تا در فرایند ریخته گری به مشکل نخورند، معمولا از روش هایی مثل SLA و یا DLP استفاده می شود.

خدمات پرینت سه بعدی رزین

معمولا به صورت کلی کیفیت روش های پرینت سه بعدی که از تکنولوژی لیزر استفاده می کنند از روش هایی مانند FDM بالاتر است اما هزینه های پرینت سه بعدی در این روش ها به علت دقت و کیفیت بالاتر و تکنولوژی مورد استفاده زیاد بوده و برای کارهای معمولی از این روش ها استفاده نمی شود.

زمان پرینت سه بعدی

یکی از موارد مهم در انتخاب روش پرینت سه بعدی زمان پرینت می باشد که کیفیت و هزینه پرینت سه بعدی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. زمان پرینت معمولا در روش هایی که از تکنولوژی لیزر برای لایه گذاری استفاده می کنند پایینتر است اما در روشی مثل FDM که فیلامنت باید ذوب شده و از طریق نازل لایه ها روی هم قرار می گیرند زمان پرینت بالاتر است. 

در تکنولوژی پرینت سه بعدی FDM هر چقدر کیفیت پرینت سه بعدی بیشتر باشد، یعنی ضخامت لایه ها کمتر باشد، زمان پرینت نیز افزایش پیدا می کند همچنین پیچیدگی قطعه سه بعدی نیز باعث افزایش زمان پرینت می شود چون هر چقدر این پیچیدگی بیشتر باشد امکان افزایش ساپورت ها و همچنین باعث افزایش جابجایی نازل در زمان پرینت شده که به صورت کلی باعث افزایش زمان پرینت قطعه می شوند.

اندازه مدل سه بعدی

به صورت کلی هر چقدر ابعاد مدل سه بعدی بزرگتر باشد زمان پرینت سه بعدی و در نتیجه هزینه پرینت سه بعدی نیز افزایش پیدا می کند. برای پرینت سه بعدی سایز بزرگ معمولا مدل به قطعات کوچکتر تقسیم شده و بعد چاپ سه بعدی قطعات برش خورده با حلال PLA، که به عنوان چسب برای چسباندن قطعات استفاده می شود، این قطعات به هم چسبانده می شوند. در مورد پرینت سه بعدی سایز بزرگ حتما در مطلبی جداگانه کاملا توضیح خواهیم داد.

طراحی مدل سه بعدی برای پرینت سه بعدی

طراحی مدل سه بعدی برای پرینت و چاپ در محیط همه ی نرم افزارهای سه بعدی قابل انجام است اما در طراحی برای پرینت سه بعدی حتما باید موارد زیر را رعایت کنید:

  1. رعایت تلورانس حرکتی قطعات
  2. در نظر گرفتن زوایای قطعه برای کاهش مقدار ساپورت و همچنین پایین آوردن هزینه پرینت
  3. در نظر گرفتن ضخامت های قطعه و اینکه سطوح بدون ضخامت برای نرم افزارهای پرینت قابل شناسایی نیستند
  4. ...

برای محاسبه هزینه پرینت سه بعدی و زمان پرینت با پر کردن فرم و ارسال فایل از طریق لینک زیر اقدام کنید.

محاسبه قیمت و زمان پرینت سه بعدی